sunnuntai 19. joulukuuta 2010

Kyllä meillä on on mukavia asiakkaita

Kun kuuntelee TV:tä, ja lukee lehtiä niin usein törmää siihen kuinka raskasta työpaikalla on, ja miten vaikeita asiakkaat ovat. Asiasta on tehty suomalainen tutkimus, ja siinä kerrottiin, että paljon käytetään rauhottavia lääkkeitä työelämän raskauden takia. Se pysähdytti miettimään omaa työtäni. Olenhan itse ollut hyvin lähellä asiakasta koko työelämäni ajan, enkä koe sitä raskaaksi.
Samana päivänä, kun kuuntelin uutisista tätä tutkimusta työelämästä, meillä kävi kaksi asiakasta ostoksilla, jotka kumpikin sanoivat, että meille on  niin mukava tulla. Kumpikin kuvailivat, että kauniit esineet ja rauhallinen ympäristö antaa asiakkaallekin mielenrauhaa.Tietysti itse sain taas voimaa näistä puheista, ja kuljin hymyillen loppu päivän. 
Kun mietin omaa työtäni tarkemmin, niin voin sanoa, että minä saan enemmän asiakkailta, kun he ehkä minulta. Olen monelle sanonut, että on minun "elämän yliopisto", kun olen saanut tuntea niin monta ihmistä asiakkaanani. Kymmenien vuosen aikana on monet ihmiset tulleet todella tutuiksi, ja koska hoito kestää aikaa kauan, tulee puhuttua monenlaisia asioita. Itse olen ollut aina pohdiskeleva luonne, ja ilmeisesti naiset ovat sellaisia, että asiat puhutaan puhki. Olenkin sillä tavoin oppinut todella monelta asiakkaalta eri tapoja suhtautua asioihin. Olen myös kuullut niin monta elämän tarinaa, että voin sanoa elämän olevan ihmeellistä.
Joskus asiakkaat pyytelevät anteeksi, että ovat kertoneet, tai puhuneet niin paljon. Ikinä en ole kokenut, että asiakas puhuisi liikaa, ja se on itsestään selvyys, että minun vaitioloni pitää aina. Se on hoitolani kunnia asia, että kaikki mitä minulle,tai Marille kerrotaan, ei mene meiltä eteenpäin. Olen myös vilpittömän utelias ihmisiä kohtaan, en siksi, että hekumoisin toisten elämällä. Vaan on todella mielenkinntoista huomata, mitä kaikkea ihmisen elämä pitää sisällään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti