tiistai 7. joulukuuta 2010

Tietotekniikka karsii jyvät akanoista

Keskustelin erään maahantuojan kanssa, joka omistaa suuren kosmetiikka-alan maahantuontiyrityksen. Olin todella hämmästynyt siitä mitä hän kertoi kosmetologien tietotekniikka osaamisesta. Koska olen ollut paljon luottamustehtävissä Yrittäjänaisten Keskusliitossa, ja Suomen kosmetologien yhdistyksessä olen edelleenkin kiinnostunut koko ammattikunnan menestyksestä. Olen luullut, että tietotekniikka on niin nykypäivää ettei mikään yritys tule ilman sitä toimeen. Myös kokemukseni yrittäjänaisista on sellainen, että on enää todella harvassa yrittäjä, joka ei hyödynnä tietokonetta. Yleensä heidän tarkoituksensa on jäädä jo niin pian eläkkeelle ettei ole enää tarvetta uuden opettelulle.
Kosmetologeissa kaikki läheiset kollegani ovat jo kauan pitäneet itsestään selvyytenä firman nettisivuja, ja sähköistä myynnin seurantaa yms. Itseäni nuoremmille sehän on ihan luontaista, ja olen paljon saanut vinkkejä ja neuvoja nuorilta kollegoiltani.
Nyt tämä maahantuojan kanssa käymäni keskustelu toi esille aivan uuden puolen. Hän sanoi, että reilusti yli puolet heidän asiakkaistaan tekee tilaukset puhelimitse. Sähköistä tilauslistaa käyttää noin 30% heidän asiakkaistaan.
Tämä on erittäin huolestuttavaa. Yrittäjän on kuitenkin pakko pysyä ajassa mukana. Ei minullakaan ole koskaan ollut erityistä intoa tietokoneeseen, alunperin ihan pelkäsin tietotekniikkaa. Olen kuitenkin koko ajan osallistunut erilaisiin koulutuksiin tietotekniikasta, ja ajanut ns. ATK-ajokortin. Tammikuussa käytän taas neljä arkipäivää sosiaalisen median opiskeluun.
Sosiaalinen media on niin tärkeä kanava yrityksille ettei sitä missään tapauksessa voi ohittaa.
Sosiaalisesta mediasta on kirjoittanut erittäin hyvän kirjan ystäväni Katleena Kortesuo: Sano se someksi. Olen myös ostanut Katleenalta apua esimerkiksi blogini avaamiseen.
Kehoitan kuitenkin, että lukisitte ensin Katleenan kirjan, ja sitten miettisitte mikä olisi teidän yrityksen tapa hyödyntää tietotekniikkaa ja sosiaalista mediaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti