torstai 14. maaliskuuta 2013

Omille mokille saa nauraa

Suurin osa ihmisistä ei mitään kammoksu, niin paljoa kuin naurunalaiseksi joutumista. Oma julkisivu halutaan säilyttää hinnalla millä hyvänsä ja varmaankin luullaan ettei kukaan muu mokaa koskaan. Katleena Kortesuon blogi Ei oo totta kertoo monia hauskoja tarinoita mokaamisesta. Minullekin sattuu usein kömmähdyksiä ja pidän itseäni hiukan naivina, joka ei aina ajattele kaikkea loppuun asti. Olen elämän myötä oppinut nauramaan itselleni, koska eihän se ole niin vakavaa, jos ei aina ole niin järkevä.

Olin tässä pari viikoa sitten jääkiekkopelissä ja se on minulle tosi harvinaista. Myönnän sen olleen toisen kerran, kun olin Hämeenlinnan jäähallissa. Varmaan asiakkaani ja lukijani ovat huomanneetkin etten erityisesti ole urheiluihmisiä. Sain kutsun katsomaan peliä Hämeenlinnan kaupungin aitioon ja en niinkään mennyt jääkiekon takia, vaan siksi että tapaisin kivoja ihmisiä. Onneksi mieheni tuli mukaan, koska hänhän yleensäkin käy peleissä ja selitti minulle mitä kentällä tapahtui. Ennen aitioon menoa kävin naisten vessassa ja sinne oli pieni jono. Sisään päästyäni huomasin, että se oli, vain pieni yhden pöntön koppi, peilin ja lavuaarin kanssa. Eniten minua ihmetytti, kun vessa oli ihan harmaan hämärä. Mietin, että olen kyllä nähnyt vessoja joissa on sininen valo huumeiden käyttäjien takia, mutten mitään harmaata valoa ollut ennen tavannut. Totesin mielessäni, että kai se on pakko jäähallilla näin olla, kun urheilijat tekevät kaiken maailman verenvaihtoja ja käyttävät steroideja. En onneksi kertonut kokemuksestani aitiossa mitään. Harmittelin, vaan mielessäni, että oli vaikeaa lisätä huulipunaa, kun ei nähnyt kunnolla.

Sitten jollain tauolla kävin toisen kerran vessassa ja siellä oli ihan hyvä valo. Tajusin, että minä hölmö en vaan laittanut vessaan valoa, kun edeltäjäni oli sen sammuttanut! Kyllä, taas motkotin itselleni miten hölmö olen etten tuollaista keksinyt. Kotona vasta aloin asiaa miettimään kertoiko tuo tilanne eniten minun typeryydestäni, vai urheilusta. Minähän tein heti johtopäätöksen, että urheilu on, niin täynnä dopingia, että kaikki varotoimet käytetään. Aika huolestuttava johtopäätös ihmiseltä, joka seuraa vain sivusilmällä urheilua. Ehkä ajatusmalliini vaikutti, että olin samalla viikolla kuunnellut radiosta juttua hiihtäjien dopingista.

Toisaalta naureskelen vieläkin itselleni miten hölmö olen ja olen naurattanut jutulla monia. Tosin aika monen ilmeestä olen nähnyt, että pitävät minua ihan hölmönä, kun vielä kehtaan kertoa omista tyhmyyksistäni. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti