lauantai 30. toukokuuta 2015

Kosmetiikkamarkkinoilla on tungosta

Viime vuosina yritysten puhelinmyynti on lisääntynyt huomattavasti. Viikottain meille soittaa joku ja yrittää myydä jotain uutta kosmetiikkasarjaa. Erilaisia mainoksia, markkinointikikkoja ja nettijuttuja myydään monta kertaa viikossa. Jokaisenhan on pakko yrittää omaa tuotettaan kaupaksi, mutta jatkuvan myyntipommituksen kohteena ei ole kiva olla.

Ilmeisesti nämä myyjät ovat tehneet jonkun yleisluontoisen päätelmän ettei kosmetologit tee koskaan töitä. Yleisin tapa näillä soittajilla on kertoa, että he tulevat huomena, tai ylihuomena Hämeenlinnaan ja voisivat tulla tunniksi kertomaan minullekin uutuustuotteista. Juttua puhelimessa riittää ja koskaan ei kysytä olisiko minulla siihen aikaa. En voi ymmärtää miten myyjä luulee, että voisin heti huomena irtaantua työstäni tunniksi ja kuunnella heidän löpinöitään. Minusta olisi hyvin riskialtista myydä mitään sellaiseen firmaan, jossa parhaana sesonkiaikana olisi heti tunti aikaa tehdä muuta, kuin kosmetologin työtä. Ihan pohjanoteeraus oli, että myyjä pyysi Maria laittamaan minulle soittopyynnön, kun en heti ehtinyt puhelimeen. Minä sitten soitin ja asia olikin kuunnella hänen myyntipuheitaan. Minä siis maksoin puhelukulut, vaikka hän oli myyjä. Voiko myyjä olla niin hölmö ettei tajua sen olevan ihan vastoin yleistä myyntitapaa, vai oliko hän niin röyhkeä. Se jäi arvoitukseksi, koska lopetin puhelun heti.

Olen sitä mieltä, että Suomen markkinoille ei kannata tuoda yhtään uutta kosmetiikkasarjaa. Tarjontaa on niin valtavasti, että on lähes mahdoton löytää maahantuojalle asiakkaita. Yksityisiä kemikaalioita ei enää juurikaan ole ja Sokos sekä muut tavaratalot tekee itse sopimukset suoraan tehtaiden kanssa. Tämä on tietysti yksi syy miksi kauneushoitoloita niin pommitetaan, koska ne ovat ainoita ostajia. Itse pitäydyn ehdottomasti Dermalogicassa ja Youngbloodissa. En näe mitään järkeä siinä, että kosmetologi ostaa pieniä eriä vähän sieltä täältä. Niitäkin on valitettavan paljon meidän ammattikunnassa, jotka eivät ajattele hoitotulosta, vaan haluavat itselleen vaihtelua. Siinäkin on yksi tapa päätellä kosmetologin ammattitaitoa ja hoidon tulosta. Jos tuotesarja vaihtuu joka kasvohoitokerta, niin työssä ei ole mitään järkeä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti