sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Pankkikorttien kanssa voi sattua vahinko

Olen kesän aikana kuullut useammalta asiakkaalta näistä Visakorttien kopioinneista mitä miehellenikin tapahtui juhannuksena. Niistä tuli mieleeni millainen vahinko meidän hoitolan pankkikorttipäätteellä kävi kymmenisen vuotta sitten. Siitä myös huomasin miten huonosti ihmiset seuraavat omaa tiliotettaan ja veloitettuja ostoksia. Toisaalta tästä tapauksesta itsekin opin katsomaan oman henkilökohtaisen tiliotteeni tarkemmin.

Pankkikorttikone kerää päivän mittaan kaikki korttitapahtumat ja päivän päätteeksi me nollaamme koneen ja laitamme sen lähetystilaan. Joskus yöllä meidän kone lähettää tiedoston Netsin isolle päätteelle ja sieltä tulee meidän koneelle kuittaus lähetyksestä eli me aamulla näemme onko edellinen päiväkassa lähtenyt. Tässä on näinä parinakymmenenä vuotena mitä maksupäätettä olemme käyttäneet tapahtunut yksi ainoa virhe mistä me emme tienneet mitään. Eräänä kesäyönä, kun lähetys oli juuri meneillään oli ukonilma katkaissut sähköt Hämeenlinnassa muutamaksi minuutiksi. Muuten lähetys oli mennyt perille, mutta pääkone ei ehtinyt lähettää kuittausta meidän koneelle. Kun kuittausta ei ollut meidän kone teki lähetyksen uudestaan. Aamulla, kun tulimme työhön koneessa oli yksi kuittausraportti niin, kuin pitikin. Kuitenkin kaikkien sen päivän asiakkaiden tiliä oli veloitettu kaksi kertaa. Tavallaan kahden koneen keskustelu oli mennyt pieleen, mutta kukaan ihminen ei sitä voinnut nähdä.

Me emme pysty enää tiliotteesta tarkistamaan onko päiväkassa tullut vai ei, mikä on todella harmillinen juttu, mutta se on kaikilla yrityksillä sama juttu. Päiväkassa tulee meidän tilille kolmen päivän viiveellä ja luottokorttimaksuissa on noin 7-10 päivän viive. Pankkikorttitilitykset eivät tule yhtenä könttinä, vaan jokainen pankki tilittää omansa. Yhden päivän kassa voi tulla viitenäkin eri maksuna ja niistä on todella vaikea päästä perille. Tarkastamme vaan kassakirjasta onko kaikki saatu. Yhtä hyvinhän voisi käydän niin, että jotain jäisi tilittämättä. Me emme siis yhtään tienneet, että asiakkaita oli veloitettu tuplasti. Muutenhan olisimme heti palauttaneet rahat. Meni yli kaksi viikkoa, kun ensimmäinen asiakas soitti ja kysyi oliko mahdollista, että häntä oli veloitettu kaksi kertaa. Olin aivan ihmeissäni missä kohtaa virhe olisi sattunut, mutta tietysti aloin sitä heti Netsin kanssa selvittää. Pankkihan ei enää osallistu näihin pankkikorttimaksuihin, vaan kaikkea hallinnoi Nets. Olisi paljon helpompaa selvittää asiat oman pankkinsa kanssa.

Asia selvisi aika pikaisesti ja laitoin viestin kaikille sen päivän asiakkaille mistä tämä vekslaaminen johtui. Hämmästyttävää oli, että asiakkaita oli toistakymmentä ja kukaan muu ei ollut edes sitäkään huomannut, että raha oli heidän tililleen palautunut. Toivon ettei ikinä enää tapahdu mitään tällaista, koska on todella epämiellyttävää, jos asiakkaille sattuu näin. Onneksi nämäkin kaikki olivat pitkäaikaisia asiakkaita ja ymmärsivät ettei syy ollut meissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti