perjantai 6. marraskuuta 2015

Netin maailmassa on paljon pahaakin

Olen aivan ihmeissäni ja järkyttynytkin mitä kaikkea väkivaltaista roskaa netistä löytyy. Olen aikaisemminkin kertonut miten usein törmään sotahistoriaharrastukseni vuoksi ihan oudoille sivustoille. Nykyisin jo tiedän nimeltä suurimman osan uusnatsisivustoista ja olen tutustunut niiden sisältöön. Ensimmäisiä kertoja niille sivustoille päätyessäni ihmettelin, että salliiko Suomen laki tällaista. Nykyisin olen jo kovettunut ja tiedän, että sananvapauden merkeissä saa kirjoittaa monenlaista. Suomessa laki ei kiellä holokaustin kieltämistä. Esimerkiksi Sveitsin laki ei sallisi uusnatsisivustoja missä kerrotaan ettei holokaustia eli juutalaisten kansanmurhaa ole tapahtunutkaan.

Vähän aikaa sitten päädyin jo niin rankkaan blogiin, että tein siitä someviestinnän ammattilaisen ja ystäväni Katleena Kortesuon kanssa ilmoituksen nettipoliisille eli Marko "Fobba"Forssille. Toivon, että viranomaiset saavat sivut suljettua. Blogissa tarjottiin tapporahaa Suomen ministereistä ja kuvailtiin millä tavoin kukakin pitää murhata. Siellä oli tappolista, jossa oli politiikon kuva ja selvitys mitä pahaa hän muka oli tehnyt ja miten hänet pitää tappaa. Summatkin oli aika huikeita, että se rahamäärä voi jotain sekopäätä hyvinkin houkutella. Sieltä löytyi myös yllytys, että jos olet päättänyt päättää päiväsi, niin vie mahdollisimman monta mukanasi ja tee se verisen näyttävästi. Aivan järkyttävää tekstiä, jolla vedotaan masentuneisiin ja sairaisiin ihmisiin.

Kerron tästä siksi, että uskon aika harvan tämän blogin lukijakunnasta tietävän tällaisten sivujen olemassa olosta. Ainakin minä olen ollut niin naivi etten voi ymmärtää miten tuollaista uskalletaan kirjoittaa. Toivon, että kun mahdollisimman moni aikuinen ja järkevä ihminen tietää netissä olevan näin rajuja juttuja he osaavat nuorisoaan niistä varoittaa. Minä jouduin tuohon blogiin, kun googletin erään H:kin Yliopiston historianproffan nimeä katsoakseni mitä kirjoja hän oli kirjoittanut. Proffa sattuu olemaan suomenruotsalainen ja tuon blogin yksi vihan kohde oli juuri suomenruotsalaiset.

Nettisurfailuni on kyllä moninkertaistaneet tietoisuuteni siitä pahuudesta mikä meidänkin yhteiskunnassa muhii. Harrastukseni liippaa niin läheltä näitä lähes rikollisia ryhmittymiä, että sitä kautta minulle on paljastunut ihan uusi maailma, jonka olemassa oloon en olisi halunut uskoa. Pyrin olemaan valppaana ja tekemään omalta osaltani kaikkeni, että tämän kaltaiset sivustot suljetaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti