lauantai 9. syyskuuta 2017

Uutuustuotteet pidetään salaisuuksina

Dermalogica on viimeisen parin vuoden aikana tuonut markkinoille 3-4 uutuustuotetta vuodessa ja niin on tänäkin vuonna. Viimeinen uutuus Precleanse Balm lanseerataan 25.9 ja seuraava tulee vasta helmikuussa 2018.

Uutuudet ovat suuria salaisuuksia

Dermalogican lanseerauskäytäntö on myös muuttunut ja kopioinnin ja teknologiavakoilun takia juuri mitään tietoa ei saada ennen virallista lanseerauspäivää. Myönnän, että näin suomalaisesta näkökulmasta tuo kuulostaa hiukan turhalta vouhkaamiselta ja hätävarjelun liioittelulta. Ilmeisesti se on kuitenkin tosi tilanne amerikkalaisesta ja kansainvälisen kaupan näkökulmasta. Olemme Marin kanssa seuranneet noin viisitoistavuotta Dermalogican lanseeraus-ja markkinointisysteemiä ja se on muuttunut vuosi vuodelta salaisemmaksi. Dermalogica on maailman johtavin ammattikosmetiikkasarja ja siinä liikkuu rahaa todella paljon. Ylipäätään maailman kosmetiikkabisnes vaikuttaa talouselämään yllättävän paljon. Esimerkiksi Ranskassa heidän vientituotteistaan on yli 10% kosmetiikkaa ja se heille hyvin merkittävä ulkomaankaupan alue. Sitä kautta voi ymmärtää tuon salaperäisyyden. Uutuustuote taatusti kopioidaan jollain tavoin ja jos näiden kopioiden myyntiin tuloa viivytetään edes muutamia viikkoja se merkitsee suuria rahoja alkuperäistuotteelle. Dermalogica kehittää uutta tuotetta noin 2-4-vuotta ja tottakai he haluavat kaiken hyödyn siitä.

Kopiokosmetiikka on vaarallista

Kosmetiikkaa kopioidaan kahdella eri tavalla. Ei rikollinen tapa on se, että kilpailija tuo markkinoille lähes samankaltaisen tuotteen. Tämä on hyvin yleistä tunnetuissa kemikaliosarjoissa. Dermalogicaa kopioidaan vähemmän sillä tavoin, koska sillä on ammattilaissarjana patentteja omista uutuuksistaan. Suomeen ei tule sellaisia sarjoja joissa ammattilaissarjoja matkittaisiin näin, mutta Aasiassa ja japanilaiset ja korealaiset kopio kaiken. Toinen tapa kopioida kosmetiikkaa on kopioda pakkaus ulkomuodoltaan täysin samaksi, mutta sisällys on vettä ja vaseliinia. Pahimmissa tapauksissa se sisältää iholle vaarallisiakin aineita eikä tuo vaseliinikaan tee iholle yhtään hyvää. Tämä on rikollinen tapa ja yleensä kopiot tehdään Kiinassa ja salakuljetetaan sieltä Euroopan markkinoille. Tämä on suuri ongelma kosmetiikan verkkokaupoissa ja juuri ulkomaisten verkkokauppojen kautta kopioitu Dermalogica tulee suomalaistenkin kuluttajien ongelmaksi. Asiakas joka ei ole koskaan ennen Dermalogicaa käyttänyt ei välttämättä ollenkaan ymmärrä käyttävänsä jotain vesiseosta. Sitten, kun iho alkaa oireilemaan tehdään se johtopäätös ettei Dermalogica sovi heille mikä on hyvin tuhoisa johtopäätös tuotesarjalle. Varsinkin englantilaiset verkkokaupat esimerkiksi Strawberry myyvät osittain kopiokosmetiikkaa ja osittain aitoa tavaraa. Siksi aina pitäisi olla varuillaan, jos jossain myydään tolkuttomin alennuksin kosmetiikkaa. Jos hinnat ovat vain puolet yleisistä hinnoista hätäkellojen pitää soida, että tuotteessa on jotain outoa. 

Precleanse Balm esitellään 25.9

Näiden edellä kerrottujen syiden takia me emme tiedä ennen lanseerauskoulutusta yhtään mitään tuotteesta. Tällä hetkellä olemme vain nähneet kuvan tuotteen pakkauksesta jossa lukee nimi Precleanse Balm. Meillä ei siis ole mitään muuta tietoa kuin nimen perusteella voi päätellä kyseessä olevan puhdistustuote. Emme siis keljuuttamme panttaa tietoa vaan meillä ei sitä yksinkertaisesti ole. Nykyisin Dermalogica lanseeraa tuotteet ympäri maailmaa samaan aikaan. Tosin aikaerot tätä muuttaa. Tämäkin vähentää kopiointi mahdollisuutta. Aikaisemminhan oli niin, että Suomi oli lähes aina Euroopan viimeinen maa joka lanseerasi uutuudet. Tieto ja tuote ehti jo kulkeutua meille montakin viikkoa ennen virallista lanseerausta. Toisaalta silloinkin meiltä puuttui ammattilaiskoulutuskansiot ja välillä ehti tulla väärin käsityksiä ennen kuin saimme virallisen tiedon. Nyt siis elämme tätä järjestystä ja sen ovat alan asiantuntijat järkeväksi todenneet.

7 kommenttia:

  1. Kommenteihin tuli muutama viesti joissa oli linkki eri ulkomaalisten verkkokauppojen sivuille. Siellähän tietysti on uutuustuote kuluttajaesittelynä. Kosmetologi joka on ihonhoidon ammattilainen saa aina omat esittelytiedot uutuuksista joissa on raaka-aineiden selvitykset perusteellisesti. Se on täysin eri asia kuin ammattilanseeraus. Emme siis kerro asiakkaille tuotteista sen perusteella mitä kuluttaja niistä tietää vaan me tarvitsemme siitä paljon seikkaperäisemmät tiedot ennen kuin niistä omille asiakkaille kerromme.
    Siis Suomen lanseerauksen päivämäärä on 25.9 ja silloin meillä on kokopäiväkoulutus uutuustuote Precleanse Balmista. Koulutuksen pitää Dermalogican englantilainen kouluttaja jonka nimeä en nyt muista, koska en ole häntä aikaisemmin tavannut. Lanseerauskoulutuksista meille kerrotaan noin 5-6 tuntia tuotteen perusteista ja se on täysin eri juttu, kun lukea siitä yksi sivu netistä. Kiitos siitä, että olette niin aktiivisia ja etsitte tietoa muualta.


    Inkeri

    VastaaPoista
  2. Kirjoitin hiukan epäselvästi yhden alkukappaleen 3. ja 4. lauseen eli kuluttajatieto on eri asia kuin ammattilanseeraus. Olen pahoillani, että en tuossa alkuperäisessä jutussa selvemmin tätä kertonut, että kuluttajien saamat tiedot ovat eri asia kuin kosmetologien saama perinpohjainen tietoa. Olin sen verran ajattelematon etten taas huomannut ettei tämä ole lukijoille selvää. Yritän ottaa opiksi ja asettua paremmin lukijan asemaan.

    Inkeri

    VastaaPoista
  3. En nyt oikein ymmärrä tätä. Tuotteesta on esitteltvideo Dermalogican virallisella Youtube -kanavalla ja useat ihan oikeat Dermalogican brittiläiset jälleenmyyjät myyvät tuotetta. Lisäksi muutamat lempparitubettajani (ulkomaalaisia) ovat jo esitelleet tuotetta. Eli siis tuote tulee Suomen markkinoille vähän myöhemmin kuin muualla. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole.
    Se mikä minua ärsyttää, on määrä, jota tuotetta suositellaan käyttämään Dermalogican esittelyvideolla. Tuubi näyttää samankokoiselta kuin isompi tuubi Dermalogican kosteusvoiteita ja videon mukaan puhdistusvoidetta pitää annostella iso nokare. Ei vaikuta kovin taloudelliselta. Kun perinteisen Precleansen parhaita puolia on ollut se, että melko pienellä määrällä saa koko naaman ja vahvemmankin meikin poistettua. Mutta seuraan tilannetta, varmasti kerrot sitten kaikki yksityiskohdat tuotteesta koulutuksen jälkeen.

    VastaaPoista
  4. Olen nyt itsekin ihmeissäni miten Precleanse Balm on jo jossain maassa myynnissä. Tämähän on ollut tapana tähän asti, että joka maassa on ollut oma aikataulunsa. Nyt, kun elokuussa esiteltiin Nightly Lip Treatment meille kerrottiin, että siitä lähtien kaikki maat lanseeraa yhtä aikaa. Tarkoitus oli, että kuluttajille kerrotaan hiljalleen factoja uutuudesta ja myyntiin tulo tapahtuu yhtäaikaa. Ilmeisesti kaikki ei ole mennyt näin, koska hiukan jo ihmettelimme olisiko pienet Pohjoismaat samassa tahdissa muiden kanssa. Sinänsä tällä ei ole mitään merkitystä, mutta olen harmissani, koska olen antanut väärää tietoa lukijoille. Sen tiesin, että muutama suomalainen kauneusbloggaaja on jo saanut Precleanse Balmin käyttöönsä. Näin saadaan kuluttajien kokemuksia jo etukäteen.
    Kyselen asiaa maahantuojalta heti, kun ehdin.

    Tuosta Precleanse Balmin käyttömäärästä en ole vielä tietoinen, mutta kerron siitä 25.9 jälkeen. Yleensähän Dermalogica on hyvin riittoisaa ja pieni määrä tuotetta riittää. Näin tuotteet tulee käytössä paljon edullisimmiksi kuin moni muu sarja. Olen tullut vuosien varrella siihen tulokseen, että tässä tuotteiden käyttömäärässä on joku ihan kulttuurinen ero. Ilmeisesti amerikkalaisten tapa on hölvätä aineita ihan ylenmäärin. Siitä huolimatta Dermalogican maine on Amerikassakin se, että se on erityisen riittoisaa. Me suomalaiset olemme automaattisesti käytännöllisempiä emmekä tuhlaa turhaan. Toisaalta joskus käy myös niin, että tuotetta käytetään niin vähän, että sillä ei enää ole merkitystä. Silläkin tavoin tuote menee hukkaan, koska kunnollista tehoa ei saavuteta.
    Yleensä asiakkaat löytävät nopeasti itselleen sopivan käyttömäärän ja neuvon siitä lisää kunhan olen kaiken tiedon saanut.

    Inkeri

    VastaaPoista
  5. Kysyin heti aamulla Dermalogican maahantuojalta, että miten tämä Precleanse Balm lanseerauksen piti mennä. Minä olin ymmärtänyt väärin, anteeksi.
    Tässä uutuuslanseerauksessa vasta pyrittiin yhteiseen aikatauluun, mutta se ei vielä onnistunut. Tuote on jo Amerikan ja Englannin myynnissä. Suomi on nyt itse kirinyt lanseerausaikataulua ja ollaan ekoja Pohjoismaissa. Ruotsissa Precleanse Balm esitellään vasta 11.10 ja Norja esittelee tällä hetkellä Nightly Lip Treatmentiä.
    Suomi on siis juuri pääsemässä yhteiseen aikatauluun ja se pitäisi täysin onnistua helmikuun lanseerauksessa. Kun tästä asiasta puhuttiin oli niin paljon muuta opittavaa, että näköjään kaikki ei mennyt minulla perille. Mari kyllä tiesi, että yhteislanseeraus ei ole vielä ihan varmaa. Onneksi edes hän ymmärtää asiat oikein.
    Tällähän ei ole mitään merkitystä, mutta minua se kyllä harmittaa.

    Inkeri

    VastaaPoista
  6. Anonyymi20:41

    Niin Dermalogican omilla sivuilla dermalogica.com on seikkaperäinen selostus ja video tuotteesta, joten kyllä siitä aika paljon enemmän kuin "ei mitään" tiedetään, vaikka sitä ei ole vielä virallisesti lanseerattu SUomessa.

    Kehotetaan käyttämään tuotetta mantelinkokoinen puserrus, mikä minusta ei ole mikään järisyttävän suuri vaan vaan järkeenkäypä määrä.

    VastaaPoista
  7. Halusin tänään selvittää tuon uutuuksien lanseerauksen kunnolla ja puhuin pitkään PR-Cosmeticin omistajan Sirpan kanssa. Osalle kosmetologeja jäi jostain syystä käsitys, että jo Precleanse Balm esitellään ympäri maailmaa yhtäaikaa. Tätä yritetään vasta ensi vuoden uutuuksien kanssa. Sirpa kyllä epäili sen onnistumista, koska muut maat ei välttämättä "tottele "sääntöjä niin kuin me suomalaiset. Eri juhlapäivät ja loma-ajat sekoittaa myös aikatauluja. Viimeisimmän uutuuden Nightly Lip Treatmentin kanssa kävi niin, että virallinen lanseerauspäivä oli meidän juhannusaatto. Ei olisi ollut mitään järkeä tehdä lanseerausta siinä kohtaa, koska kukaan kosmetologi ei olisi osallistunut koulutukseen ja kuluttajat jäi kesälomille ja heille markkinointi olisi ollut turhaa. Tämän tyyppisiä tilanteita voi tulla vastaan tulevaisuudessakin ja hankaloittaa yhteislanseerausta. Tosin sillä ei ole yhtikäs mitään merkitystä tehdäänkö lanseeraus yhtäaikaa vai eri aikaan.

    Inkeri

    VastaaPoista