keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Muistoja yrittänaisten toiminnasta

Olen nyt monta viikkoa tehnyt erilaisia asioita Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaisten juhlajärjestelyissä. Paljon olen joutunut penkomaan historiaa ja muistelemaan menneitä. Muistot ovat olleet ihan hyviä ja paljon on tullut mieleen hauskoja kommelluksia.

Itsekseni olen ihmetellyt miten paljon olenkin aikaani ja tarmoani laittanut tähän yhdistystoimintaan, sekä yrittäjänaisiin, että kosmetologien järjestöön. Olin kaksitoista vuotta Yrittäjänaisten Keskusliitossa ja arvioisin, että joka vuosi käytin noin kolmen viikon työpäivät yhteisten asioiden hoitoon. Sehän oli luottamustehtävä josta ei mitään makseta, vaan samalla se söi omia rahavarojani.

Minulla oli kuitenkin hyvä motivaatio, olen päättänyt jo 30vuotta sitten, että teen kaikkeni ettei kukaan muu nuori kosmetologi tai muu yrittäjä joudu käymään läpi samoja vaikeuksia, kuin minä. Yrittäjyyden maailma onkin paljon muuttunut näinä vuosina, ehkä pikkiriikkisen myös minun ansiostani. Nykyään meillä on starttiraha, yrittäjyyskurssit ja tutkinnot, uusyrittäjyys keskus, naisyrittäjälaina, lyhyempi sairauspäivien karenssi ja monta muuta uudistusta.

Yrittämisen aloittaminen on helpompaa, kuin koskaan ennen tosin itse yrittäminen on paljon kireämpää kuin ennen. Nykyinen kilpailu ja asiakkaiden vaatimustaso on ihan toista, kuin 80-luvulla.Harmaa talous on kiristyvän kilpailun myötä lisääntynyt huimasti myös niillä aloilla joissa perinteisesti on paljon pienyrittäjyyttä. Seuraava suuri projekti mihin yrittäjänaisten yhdistys lähtee voisi olla harmaan talouden kitkemisprojekti, siihen lähtisin taas innolla mukaan. Yksi harmaan talouden kitkemisen osa-alue on kuluttajavalistus, nyt mikään taho ei sitä tee. Kuluttajien itsensä pitäisi valveutua ja huomioida mikä menee harmaan talouden piikkiin, uskoisin, että nykyään harva kuluttaja edes ajattelee sitä.

Näin jälkeenpäin ajatellen kaikki tuo työ mitä olen yhdistyksissä tehnyt on tuottanut sellaisen henkisen pääoman ettei sitä rahalla saa mistään. Olen oppinut niin paljon yhteiskunnasta ja oppinut tuntemaan aivan ihania ihmisiä ympäri Suomea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti