sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Hyvä kiertää

Olen aina ollut omassa elämässäni sitä mieltä, että toisia ihmisiä kannattaa auttaa oli sitten kysymys yrittäjyydestä tai yksityiselämästäni. Yrittäjyydessä olen sen varsinkin sisäistänyt,kun joudun jonkun uuden asian eteen mietin sitä omalta kannaltani, mutta myös niin mitä se merkitsee muiden yrittäjien kannalta. Varmaan syynä on sekin, että 25v. yrittäjänaisten eri luottamustehtävissä on opettanut ajattelemaan muita ja ymmärtämään muunlaisia bisneksiä.

Hyvä esimerkki hyvän kierrättämisestä on Iina Rytikankaan ajankäytönkoulutus viime maanantaina. Meidän tutustuminen Iina Rytikankaan kanssa oli aika erikoinen ja käytännöllisesti katsoen olemme aivan vieraita toisillemme, mutta minä olen ainakin saanut yhteistyöstä paljon ja toivottavasti Iinakin.

Juttu alkoi siitä, että Iinan sisko on hyvä asiakkaani ja hän toi pari vuotta sitten minulle lahjaksi Iinan kirjan Tehokas ajankäyttö. Tein silloin kirja arvosteluja Yrittäjänainen lehteen ja heti ajattelin, että tämähän sopii siihen. Lukijat saavat vinkin hyvästä kirjasta ja siitä apua ongelmaansa ja toivoin myös, että uusi kirjailija, myös naisyrittäjä, saisi kirjaansa kaupaksi. Tunsin suurta kunnioitusta, kun joku jaksaa työstää kokonaisen kirjan jossa on vielä hyviä harjoituksiakin.

Sitten viime keväänä Iina itse soitti minulle ja kertoi uudesta kirjastaan tiimityöskentelystä ja tarjosi minulle mahdollisuuden tulla hänen ajankäytönkoulutukseensa Hämeen Kauppakamariin. Olin todella otettu, että minut näin muistettiin ja olisinkin osallistunut,mutta sitten tuli ohjelman muutos. Syksyllä olin yrittäjänaisten tapahtumassa, jossa nousi keskusteluun aikapula ja jatkuva kiire ja ylikierroksilla olo. Silloin muistin Iinan ja kysyin porukalta, että tulisivatko, jos järjestäisin ajankäytönkoulutuksen ja innokkaita löytyi.

Tilaisuus oli siis viikko sitten ja sain siitä illasta todella paljon ajatuksia omaan elämääni. Pidin koulutusta ihan poikkeuksellisen hyvänä ja koin myös, että ympyrä sulkeutuu. Me kaksi toisillemme vierasta naisyrittäjää pystyimme antamaan toinen toisillemme hyvää ja tavallaan vaihtamaan omaa ammattitaitoamme. Toivoisin, että mahdollisimman moni sisäistäisi tämän tavan toimia. Valitettavan usein törmään siihen, että suorastaan salataan omaa tietämystään ettei vaan kukaan muu siitä hyötyisi, mutta pitemmän päälle se on köyhdyttävä tie. Opetellaan siis kaikki hyvän kierrättämistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti