sunnuntai 8. tammikuuta 2012

Asiakaspalvelussa hyvä yleissivistys on välttämätön

Nuoret tytöt ovat joskus kysyneet minulta miten voisi valmistautua kosmetologin ammattiin ja olen sanonut, että lukekaa muutama venäläinen klassikko, vaikka Tolsoin Sota ja Rauha tai Anna-Karenina. Tarkoitan tällä sitä, että ihminen joka tekee niin tiivistä asiakaspalvelu työtä, kun kosmetologi tekee pitää olla laajasti sivistynyt. Sitä paremmin pystyt olemaan keskusteluissa mukana, kun itsellä on joku ajatus siitä mistä asiakas puhuu.

Yleensä, kun asiakas tulee hoitoon hän haluaa puhua siitä mikä häntä kiinnostaa. Yleensä silloin puhutaan harrastuksista, matkustamisesta yms. Jutut loppuisi lyhyeen, jos kosmetologi vain ihmettelsi, etten ole koskaan kuullutkaa. Puheen aiheena on usein teatteri, musiikki, kirjallisuus ja kulttuuri yleensä. Toivon, että minäkin pystyn ilahduttamaan keskustelu kumppaniani suosittelemalla jotain omaa lukemaani kirjaa ja näkemääni teatteri esitystä.

Jos mietin viime viikon keskusteluita asiakkaiden ne ovat olleet aika kirjavia. Olen keskustellut Juhani Ahosta, Elisabet Järnefeltistä, Stella Polarisesta, Pohjois-Koreasta, Kiinan yksipuoluejärjestelmästä, Kap Verdestä, Haitista ja vaikka mistä muusta. Itse nautin näistä keskusteluista ja tiedän, että omassa sivistyksessäni on paljon korjaamisen varaa, mutta opin koko ajan lisää. Asiakaskohtaamisessa hyvä keskustelu on vielä kermavaahto kaiken muun hyvän päällä. Keskusteluista jää hyvä mieli minulle ja toivottavasti myös asiakkaille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti