maanantai 20. elokuuta 2012

Rintasyöpäpotilaan korjausleikkaus

Työvuosieni aikana minulla on ollut lukemattomia asiakkaita ja muita läheisiä jotka ovat sairastaneet rintasyövän. Olen saanut seurata useiden asiakkaitteni hoitovaiheita ja toipumista. Näinä vuosina on hoitomenetelmät muuttuneet totaalisesti ja niiden ansiosta entistä suurempi määrä naisia selviytyy rintasyövästä. Olen syvästi kiitollinen siitä, että niin moni asiakas on pitänyt minua luottamuksen arvoisena ja on jakanut sairastamiskokemuksia kanssani. Toivon, että minä taas niistä kokemuksista viisastuneena voin tukea toisia sairastuneita.

Tällä hetkellä tuntuu, että entistä suurempi osa naisista päätyy syöpäleikkauksen jälkeen korjausleikkaukseen. Se onkin asia mistä haluan tuoda oman mielipiteeni ja kokemukseni esiin. Olen voimakkaasti sitä mieltä, että poistetun rinnan tilalle kannattaa tehdä uusi rinta. Olen näitä rintojen korjausleikkausasioita seurannut läheltä jo parikymmentävuotta. Ensimmäinen Suomessa tehty rintojenpoisto ja korjausleikkaus samassa nukutuksessa tehtiin kosmetologi Camilla Aholle 90-luvun alkupuolella. Camilla Aho oli hyvä tuttuni ja kuulin hänen itsensä kertomana kokemuksia leikkauksesta ja jälkihoidosta. Silloin tuo leikkaus oli tosi iso juttu ja kesti tuntikaupalla. Camillalta otettiin rasvaa uusiin rintoihin vatsasta, niin kuin vielä nykyäänkin usein miten tehdään.

Syy miksi puollan tätä korjausleikkauksen tekemistä ei ole kosmeettinen, vaan ihan ihmisen fyysiseen rakenteeseen liittyvä. Olen lukemattomia kertoja nähnyt miten olkapää ja käsivarsi alkaa vaivata ja kipeytyä vuosia sen jälkeen, kun rinta on poistettu. Naisen koko ylävartalon asento muuttuu epätasapainoiseksi ja käsi ja olkapää alkaa siirtyä eteenpäin, kun rinta ei ole pitämässä niitä oikealla paikallaan. Varsinkin, jos kyseessä on työikäinen nainen hänelle melko varmasti tulee jossain vaiheessa ongelmia poistetun rinnan takia. Viimeisen parin vuoden aikana lääkäritkin ovat alkaneet kannustaa kyseiseen leikkaukseen. Eri paikkakunnilla ja eri sairaaloissa on erilaisia tapoja tehdäänkö korjausleikkaus syöpäleikkauksen yhteydessä, vai jälkikäteen. Minulla on neljä asiakasta joille on parin vuoden sisällä tehty korjausleikkaus, jokaisella heistä oli syöpäleikkaus tehty noin vuotta aiemmin. Yleensä rintaan käytetty rasva otetaan vatsasta, mutta vanhemmilla naisilla eli yli 60-vuotiailla mieluummin otetaan rasvakudosta selän puolelta. Korjausleikkaus on kuulemma rankempi, koska siinä tulee kaksi leikkauskohtaa. Varsinkin, jos rasvakudosta on otettu selkäpuolelta on aluksi aika hankalaa, kun on haava sekä rinnan-että selänpuolella.

Kaikki asiakkaani, jotka ovat korjausleikkauksen tehneet ovat siihen todella tyytyväisiä. Tietysti on huomioita myös esteettiset seikat, onhan paljon mukavampi katsoa itseään peilistä, kun on kummatkin rinnat. Toisaalta uskoisin, että noihin fyysisiin olkapäähankaluuksiin vaikuttaa myös paljon minkä kokoiset rinnat naisella on olleet. Pienirintaisella tuskin toispuoleisuus on niin hankalaa, kun on isorintaisella. Tämä  minun näkemykseni asiasta on, vaan yksi kokemus ja mielipide. Jos asia on sinulle omakohtainen kysele lääkäriltäsi todella tarkkaan leikkauksien hyvät ja huonot puolet.

1 kommentti:

  1. Anonyymi21:13

    Kiitos taas tästä asiapitoisesta tekstistäsi. Olen ihan samaa mieltä kanssasi, että rinnat kannattaa ja pitää korjata. Sairastuin 7v. sitten rintasyöpään melkein samaan aikaan pari vuotta vanhemman sisareni kanssa. Meillä on tosi rankka perimä rintasyövässä.
    Sisareni vaati itselleen korjausleikkauksen vuoden kuluttua syöpäleikkauksesta. Minä en silloin osannut sitä pitää tärkeänä ja nyt on ongelmia tullut. Olen opettaja ja seison paljon. Koko ryhtini on mennyt kieroon ja poistetun rinnan puolelta olkapää on paljon alempana. Koko ajan tuntuu, että vaatteet valuu olkapäältä. Niska ja selkä särkee lähes jatkuvasti ja syön särkylääkkeitä purkki tolkulla.Nyt lääkärit ovat sitä mieltä, että korjaus ei enää auta vaan se tekee lisää ongelmia. Käyn jumpassa ja fysioterapiassa ja yritän kaikin keinoin itse hoitaa asentovirheitäni, mutta ei ne enää vaikuta. Sisareni on ihan toisessa tilanteessa, hänellä ei ole mitään ongelmia.
    Omasta kokemuksestani suosittelen, että harkitkaa korjausta vakavasti.

    VastaaPoista