lauantai 26. joulukuuta 2015

Jokaisen joulu on erilainen

On monia tapoja viettää joulua ja ihminen ei voi aina itse valita mitä jouluna tapahtuu. Jouluun liittyy suuria tunteita ja siksi se tuottaa paineita ja ahdistusta. Ihminen voi kuitenkin sen valita miten asioihin suhtautuu.

Minulla on ollut kymmeniävuosia muutama vakioasiakas joiden joulutraditioon kuuluu kasvohoito. He ovat yksin asuvia ja nykyisin aika iäkkäitä. Kaikki heistä ovat ainoita lapsia ja pienestä suvusta, niin kuin minä itsekin. Heidän harvat sukulaiset asuvat kaukana ja ymmärtääkseni heidän oma valinta on viettää joulu yksinään. He alkoivat käymään hoidoissa jo 80-luvulla ja jokaisella oli hyvin vastuullinen ja kuormittava työ. Siitä ehkä alkoi tapa aloittaa joululoma kasvohoidolla. On hyvin yleistä, että asiakkaani varaavat kasvohoidon jonkun rankan työrupeaman päätteeksi. En mitenkään sääli näitä jouluaan yksin viettäviä asiakkaitani, koska koen sen olevan heille mieleistä. Tiedän kuitenkin, että kun he hoitolasta lähtevät minä saatan olla heidän viimeinen ihmiskontakti ennen seuraavaa arkipäivää.


Vuosikymmenten aikana olemme tulleet hyvinkin tutuksi ja huomaan heidän ikääntyessä, että lapsuuden joulut ovat mielessä. Yleensä he kertovat ja minä kuuntelen. Yksi aihe on aina ollut ylitse muiden ja se on sota. Minä tietysti olen todella halukas kuuntelemaan sotamuistoja, mutta ilmeisesti sotajoulut ovat olleet niin raskaita, että ne on mielessä lopun ikää. Tavallaan nämä asiakkaani kuuluu myös minun joulutraditioon, koska minulle se on hiljentymishetki. Ihmisen muistikuvat sodasta on sen verran koskettavia ettei niihin voi sanoa mitään haluan vaan kuunnella. Joka joulu huomaan sen miten helppoa elämää minun sukupolveni on viettänyt. Tekee erittäin hyvää tässä kaiken kaupallisuuden tohinassa tajuta ettei aina ole ollut niin. Vielä on elossa suuri määrä ihmisiä jotka ovat itse kokeneet mitä on joulu sodan varjossa. Juuri tänä jouluna se mietityttää tavallista enemmän, koska Suomikin on muuttunut hyvin paljon viime joulusta. Kukaan ei vuosi sitten pystynyt ennustamaan tätä pakolaisvirtaa, vaikka itse olen sitä mieltä, että se oli ennustettavissa. Mutta siitä lisää pyhien jälkeen. Hyvää Tapaninpäivää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti