sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Vinkkejä ajanvaraukseen

Olen hiukan harmissani, kun meillä ei ole käytössä verkkoajanvarausta. Itse pidän sitä hyvänä ideana ja varaan aina omat hoitoaikani lääkärille yms.verkosta, jos se vaan on mahdollista. Meidän ajanvarauksemme on sen verran täynnä ja siksi monimutkaisempaa ettei tuo verkkovaraus toimi meillä. Yritän kuitenkin etsiä tapoja miten sitä voisi tulevaisuudessa hyödyntää. Me emme voi jättää ajanvarausta asiakkaalle itselleen, koska hän ei tiedä miten pitkä aika mihinkin hoitoon varataan. Pelkkä exeltaulukko ei meille riitä, vaan pitää käyttää loogista ajattelukykyä miten pitkä hoito mihinkin väliin mahtuu ja tähän ei kone pysty.

Ajanvarauksen voi tehdä meille puhelimella, tekstiviestinä ja sähköpostilla. Tekstiviestissä ja sähköpostissa voi asiakas kertoa millaiset ajat hänelle yleensä sopii ja me vastaamme laittamalla noin 4-5 vaihtoehtoa. Yleensä vastaamme muutaman tunnin kuluttua ja viimeistään seuraavana päivänä, jos se on arkipäivä. Tällä hetkellä tuo sähköpostiajanvaraus on yleisin. Yleensähän ongelma on siinä ettei päiväaikaan muista soittaa ajanvarausta ja se vaan lykkääntyy ja venyy. Sähköpostin voi laittaa mihin aikaan päivästä, tai yöstä tahansa.

Välillä saamme kuulla siitä, että emme vastaa puhelimeen. Yleensä on ollut niin, että asiakas soittaa aukioloaikojen ulkopuolella. Joskus ihmetellään miksi emme ole heti aamulla kahdeksalta vastaamassa puhelimeen. Tähän on ihan inhimillinen syy. Iltapäiväajat kello neljäntoista jälkeen on meidän varatuimmat ajat ja niitä ei olisi riittävästi ellen ottaisi viimeistä asiakasta, niin että lopetan työt noin kello 20-21. En pysty mitenkään tulemaan aamulla kahdeksaan ja venyttämään työaikaani pidemmäksi. Mari on taas työntekijä ja hän kuuluu työaikalakien piiriin. Yleensä hän lopettaa työpäivänsä kello 18 ja jos hän aloittaisi ennen kymmentä työpäivän pituus olisi laiton. Moni asiakas kysyy mihin aikaan päivästä meille voi soittaa, mutta on täysin mahdotonta sanoa varmaa aikaa, koska päivät vaihtelee. Sen voin sanoa, että hankalin aika on juuri kello kymmenen ja iltapäivällä kello neljän ja viiden välillä. Meille tulee ensimmäiset asiakkaat kello kymmenen ja myös ne ajat ovat erittäin varattuja. Aika usein myös soitot tulee juuri kello kymmenen ja silloin puhelin on varattu, tai emme pääse siihen vastaamaan. Silloin, kun emme voi vastata puhelimessa on vastaaja päällä jossa kerrotaan tilanteesta.

Olemme todella ilahtuneita kaikista yhteydenotoistanne ja haluamme palvella asiakkaitamme todella hyvin. Kertokaa vinkkejä ja ideoita jotka voisivat helpottaa ajanvarausta, tai muuta asiointia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti