keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Tämän hetken lapsi on huomisen kuluttaja

Ärsyynnyn aina, jos kuulen, tai huomaan joitakin kohdeltavan huonosti ikänsä vuoksi. Se koskee yhtä lailla lapsia, kuin vanhuksiakin. Yhteiskunta jossa ei ole tilaa kaiken ikäisille ei ole kummoinenkaan paikka. Omassa firmassa pyrkimyksenämme on aina kunnioittaa kaikkia asiakkaita ikään katsomatta. Omaa käytöstään on vaikea arvioida, mutta ikinä en ole huomannut meillä, että Mari ei palvelisi asiakasta hyvin. Meill kummallakin on vakaa pyrkimys huomioida myös nuoret asiakkaat samalla tavoin, kuin kaikki muutkin.

Teini-ikäinen on tärkeä asiakas

Meille teinipuhdistusasiakas on erittäin tärkeä. Olen jo työurallani nähnyt, että tämän päivän teini on viidenvuoden päästä tienaava nuoriaikuinen. Käytän nyt sanaa tienaava, vaikka raha ei ole meidän yrityksen ykkösasia. Tietysti se on ykkönen jotta eläisimme, mutta tärkeintä on saada tyydytystä hyvin tehdystä työstä josta asiakas kiittää. On hyvin lyhyt aika, kun tämän hetken teinipuhdistusasiakas on nelikymppinen joka takuulla muistaa millaista hoitoa ja palvelua hän on meiltä nuorena saanut. Siksi on hyvin lyhytnäköistä pitää teiniasiakkaita läpihuutojuttuna joille voi sanoa, tai tehdä mitä hyvänsä. Keskityn aina ihan erityisesti, että saisin hyvän kontaktin nuoreen asiakkaaseen ja etten puhuisi asioista mitä kuluttaja ei ymmärrä. Nykyisin pidän mielessä myös sen, että teiniasiakas tietää takuulla minua paremmin kaikki viimeisimmät muotijutut ja hoitovinkit. He katselevat päivittäin youtubesta ohjevideoita enemmän, kuin minä olen ikänäni nähnyt. 

Kasvohoito jännittää

Kasvohoitoon tulo uuteen hoitolaan on aikuisellekin jännittävä paikka ja nuorelle se on vielä enemmän. Yleensä äiti, tai muu aikuinen onkin mukana hoitohuoneessa ja yritän tehdä tilanteesta mahdollisimman rennon. Asiaa helpottaa se, että aika usein nuoren äiti on jo meidän asiakas ja hän on poikennut lapsesta asti meillä esimerkiksi ostoksilla. Yritän aina kannustaa ja kehua nuorta kaikesta mistä vaan voin. Mitään ällöä tyhjän kehumista en halua pitää, mutta rehellinen hyvien asioiden huomioiminen on tärkeää aikuisellekin, niin miksi ei sitten nuorelle. Suomessa ei takuulla kehuta kenenkään ulkonäköä liikaa ja siksi meidän ulkonäönammattilaisten pitää se tehdä. Jokaisessa löytyy hyviä ja kauniita puolia ja niistä pitäisi toiselle sanoa. Hyvä myönteinen olotila poistaa myös turhaa jännitystä.

Kosmetologi voi aiheuttaa pysyviä traumoja

Ulkonäkö on niin herkkäasia, että me kosmetologit voimme ajattelemattomuuttamme aiheuttaa monia traumoja varsinkin nuorelle. Ihminen muistaa lopun ikäänsä, jos kosmetologi on ensimmäisessä kasvohoidossa sanonut jotain keljua. Minusta myös tuntuu, että menneisyydessä kosmetologit pönkittivät jotain valta-asemaansa näillä asiakasta moittivilla kommenteilla. Kuulen niin usein tarinoita mitä pöyristyttäviä möläyksiä kosmetologi on jollekin nuorelle sanonut, että se on täytynyt olla joku yleinen tapa. Ruoka ja syöminen on asia johon en nuorten kohdalla yleensä puutu. Syömisongelma on sen verran yleinen etten halua vahingossakaan sanoa mitään mikä tukee epätervettä käytöstä. Eikä ruoka ole se mikä nuoren ihoon aiheuttaa ongelmia, vaan syyt löytyy perinnöllisestä ihotyypistä. Teini-ikäisenä ruokaohjeet ja ihonhoito eivät kuulu yhteen vaan hoito löytyy ihan muualta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti