keskiviikko 11. huhtikuuta 2018

Kaikkien alojen asiantuntija

Hämmästelen sitä miten usein meille soitetaan kysytään neuvoa asioissa joista emme tiedä yhtään mitään. Toivottavasti en ole antanut sitä mielikuvaa, että olisin joku kaikkien alojen asiantuntija mitä en todellakaan ole.

Kestopigmentoinnit herättää keskustelua

Viime aikoina kyselyjä on tullut kestopigmentoinneista ja mehän emme niitä tee. Yleensä sanon heti puhelun alkuun etten tee kestopigmentointia enkä ole niihin perehtynyt. Suoraan sanoen minua ei yhtään kiinnosta nuo pigmentointiasiat enkä niistä juuri koskaan keskustele omien asiakkaidenkaan kanssa. En juurikaan seuraa mitä toiset kosmetologit Hämeenlinnassa tekee, koska en heitä enää tunne. Aikaisemmin tapasimmekin joskus yhdessä, mutta nykyisin yrittäjät vaihtuu niin tiuhaan tahtiin ettei mitään yhteistä ehdi syntymään. Olen myös niin kiinni omassa työssäni etten seuraa kuin sivusilmällä kasvohoitojen ulkopuolella olevaa ammattiasiaa. Tästä huolimatta soittajat jatkavat kyselyä ja pyytävät hyvin yksityiskohtaisia neuvoja. Moni kysyy millä värillä pigmentointi pitää tehdä ja siitä minulla ei ole hajuakaan. Paras väritys löytyy pitkän kokemuksen kautta, kun pigmentoija jo tietää miten värit käyttäytyy ihossa. Niitä on myös lukemattomia eri merkkejä ja jokainen väri on omanlaisensa. Toivon ettei ihmiset loukkaantuisi puhelimessa, mutta en todellakaan tiedä vastauksia heidän kysymyksiinsä enkä ilkeyttäni panttaa tietoa.

Huonosta työstä voi valittaa

Toinen ihmetykseni aihe on se, että ihmiset soittavat minulle kertoakseen miten huonoa työtä jossain trhdään. Sitä menettelyä en yhtään ymmärrä mitä kannattaa valittaa minulle, jos joku muu tekee työnsä huonosti. Joskus ihminen haluaisi, että minä jotenkin todistaisin heidän iholleen tulleen vahinkoa. Yleensä en näe iholla mitään ongelmaa enkä todellakaan puutu toisten tekemään työhön, kun en yhtään tiedä mistä loppujen lopuksi on kyse. Näitä pieleen menneitä kestopigmentointeja minulle tullaan joskus näyttämään, tai kerrotaan ripsien pidennysten aiheuttamista tulehduksista. Nämä on tietysti ikäviä asioita, mutta minä en voi niille mitään. Minulla ei ole mitään käsitystä miten korjataan pieleen mennyt kulmien pigmentointi. Eikä minulla ole mitään halua sekaantua jonkun muun tekemiin asioihin. Aina, kun on jotain valittamisen aihetta pitää kertoa se työn tehneelle ihmiselle. Joskus joku on jopa soittanut siitä, että ihotautilääkäri kohteli heitä huonosti. Ymmärrän, että se harmittaa. Tiedän, että auttaa kun joku kuuntelee tällaisia murheita, mutta kun en mitenkään ehtisi työpäivän aikana niitä kuunnella. Joskus kysytään milloin he voivat soittaa, että minulla on aikaa kuunnella, mutta kun sellaista aikaa ei ole. Työaikani on varattu omille asiakkaillemme eikä yleiseen lohduttamiseen. Koskaan ei ole ollut kyse siitä, että nämä ihmiset haluaisivat meille kasvohoitoon vaan he haluavat kuuntelijan omille murheilleen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti